Vanaf 1 september mogen bedrijven (in een B2C-context) geen kosten meer aanrekenen voor het sturen van een eerste herinneringsbrief. De wetgever wil zo de consument beschermen tegen hoog oplopende aanmaningskosten.
Is jouw bedrijf klaar voor de nieuwe wet? We zetten enkele veel gestelde vragen & antwoorden op een rijtje en geven tips om de opvolging van je facturen aan te passen aan deze nieuwe situatie.
5 veelgestelde vragen over de nieuwe wetgeving
1. Hoeveel tijd heeft de klant om de betaling in orde te brengen na de eerste aanmaning?
Na het toesturen van de gratis eerste herinnering heeft je klant 2 weken de tijd om de betaling in orde te brengen. Let wel op: als de aanmaning elektronisch verstuurd wordt, bedraagt de betaaltermijn 15 dagen, als ze per post verstuurd wordt 17 dagen.
2. Zijn er aanpassingen nodig aan de algemene voorwaarden?
Het is inderdaad raadzaam om de algemene voorwaarden aan te passen conform de nieuwe regelgeving. Doe je dit niet, dan is er geen juridische basis om (verderop in het aanmaningstraject) bijkomende kosten aan te rekenen aan klanten die niet of te laat betalen. Op de eerste herinnering moet bovendien verplicht het bedrag van het schadebeding vermeld worden, dat zal worden opgeëist bij niet-betaling binnen de gestelde termijn.
Het komt er dus op aan om je klanten vooraf duidelijk te maken wat gebeurt als ze niet betalen.
3. Is er een overgangsperiode voor bestaande contracten?
Ja, er geldt een dubbele termijn voor de inwerkingtreding: 1 september 2023 voor alle contracten vanaf die datum en 1 december 2023 voor alle facturen op basis van contracten die reeds bestonden vóór 1 september 2023.
4. Gelden de nieuwe regels ook in een B2B-context?
Neen, de nieuwe regels zijn enkel van toepassing als je klant een particulier is. Indien je factureert aan bedrijven, dan kan je nog steeds kosten voor laattijdige betaling aanrekenen vanaf de vervaldatum, zoals bepaald in je eigen algemene voorwaarden. Je bent in dat geval niet verplicht om een eerste gratis aanmaning te versturen.
5. Worden aanmaningskosten en verwijlinteresten begrensd?
Pas na afloop van de eerste termijn van 15 of 17 dagen (na verzending van de eerste herinnering), kunnen extra aanmaningskosten en/of verwijlintresten aangerekend worden. Deze worden echter ook bij wet geplafonneerd:
Factuurbedrag | Maximale invorderingskosten |
Tot en met 150 euro | 20 euro |
Tussen 150 en 500 euro | 30 euro + 10 procent van het verschuldigde bedrag |
Meer dan 500 euro | 65 euro plus 5 procent, met een maximum van 2.000 euro |
3 tips om de opvolging van je facturen te optimaliseren in deze nieuwe context
Hoewel de nieuwe wet op zich een goede zaak is voor de consument, ontstaan er mogelijk een aantal neveneffecten voor bedrijven.
Het is bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat er meer betalingsherinneringen verstuurd zullen moeten worden dan vroeger. Het feit dat de eerste herinnering gratis is, kan sommige consumenten immers aanzetten tot uitstelgedrag. Iets wat zeker voor kmo’s problemen kan opleveren met hun cashflow. Ook de opvolging van betalingen kost immers tijd en geld.
💡 Wat kan je doen om deze valkuilen te vermijden?
1. Zorg er in de eerste plaats voor dat de nodige tekstuele wijzigingen aan algemene voorwaarden en herinneringstemplates zijn doorgevoerd. Communiceer de aanpassingen vervolgens aan je klanten: leg uit wat er veranderd is en waarom.
2. Herbekijk je reminder proces. Door reeds voor de vervaldag een betaalherinnering te sturen aan klanten die nog niet betaald hebben, kan je het aantal laattijdige betalers binnen de perken houden. Maak gebruik van een softwareplatform voor debiteurenbeheer om deze flows te automatiseren.
3. Leg geen onnodige drempels op tijdens de betaling. Vermijd dat klanten afhaken omdat ze het te betalen bedrag nog handmatig moeten overschrijven. Met een QR-code of een betaallink (ook handig in een sms), bied je je klant de kortste weg aan om te betalen.
___
👉 De experten van POM helpen je graag op weg om hiermee aan de slag te gaan. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden van ons platform.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.