Fraudeurs worden steeds inventiever en maken tegenwoordig ook gebruik van vervalste QR-codes of betaallinks. Die leiden je naar een nagemaakte betaalomgeving, waar je gevraagd wordt om je bankgegevens in te voeren. Wees dus waakzaam en ga hier nooit op in!
Als je een betaling uitvoert via een POM QR-code of betaallink, kan je er echter zeker van zijn dat de betaling volledig veilig gebeurt en steeds bij de juiste begunstigde terechtkomt. Elke POM QR-code verwijst naar een beveiligde link die steeds de volgende structuur heeft: https://app.pom.be/ of https://pay.pom.be/ of https://confirm.pom.be/, met telkens een unieke cijfer-letter combinatie na de schuine streep op het einde.
Bedrijven die een POM QR-code of betaallink voorzien op hun facturen worden bovendien onderworpen aan een grondige identificatie- en veiligheidsprocedure (in het kader van de zogenaamde 'Know Your Customer' vereisten).
Alleen goedgekeurde ontvangers zijn in staat om betalingen via POM te ontvangen. Zo zet POM fraudeurs buiten spel.
Hoe herken je een POM QR-code?
Hieronder zie je een voorbeeld van een POM QR-code:
Als je de code scant en vervolgens de bijhorende betaallink opent, kom je terecht op een beveiligde POM betaalpagina.
Een voorbeeld:
De verbinding met een POM betaalpagina is bovendien beveiligd met een SSL-certificaat. Dit houdt in dat er een beveiligde laag geplaatst wordt tussen de server van POM en je internet browser waardoor de gegevens beveiligd worden. Je herkent de veilige verbinding aan het slot-icoontje 🔒 bovenaan in je browser.
Op de betaalpagina zijn de betaalgegevens (bedrag, vervaldag, mededeling) vooraf ingevuld. Je kan deze niet wijzigen. De betaling kan vervolgens enkel uitgevoerd worden naar het rekeningnummer van de leverancier in kwestie.
Dankzij de koppeling van POM met gekende betaalmethoden zoals Bancontact gebeurt de betaling steeds in een beveiligde omgeving.
Daarnaast kan je de betaling sowieso maar één keer doen. POM houdt namelijk de betaalstatus bij. Als je enkele dagen na de betaling nogmaals probeert om de QR-code te scannen, dan zal je een melding zien dat de betaling reeds heeft plaatsgevonden.
Conclusie
Als je online een betaling uitvoert, is voorzichtigheid steeds geboden. Het is raadzaam om goed op te letten hoe en aan wie je betaalt. Als je betaalt via een POM QR-code of betaallink, ben je er echter altijd zeker van dat je betaling goed terecht komt.
Heb je toch een verdachte mail of een verdacht bericht ontvangen? Stuur hem door naar verdacht@safeonweb.be en verwijder hem daarna.
Opmerkingen
4 opmerkingen
Waarom kan ikniet in toekomst laten betalen
Dirk, bij een aantal leveranciers die met ons werken kan je effectief de betaling op een latere datum plannen via Bancontact. Het is de leverancier die bepaalt of ze deze betaaloptie activeren voor hun klanten. Over welke leverancier gaat het precies? Laat hen gerust weten dat je graag van die betaaloptie gebruik wil maken. Je kan eventueel verwijzen naar deze productvideo: https://youtu.be/-Rt0B-Y4exM waar we alles stap voor stap uitleggen.
Hallo, ik heb een brief ontvangen waarin staat dat ik € 543,2 moet betalen. Ondanks mijn grote inspanningen enige tijd geleden heb ik u het aanzienlijk lagere bedrag niet kunnen betalen. Ik kon uw werknemer aan de lijn krijgen die respectloos was en weigerde met mij te praten over alles wat ik wilde uitleggen. Ik kan niet inloggen op uw systeem en betalen, ik heb geen registratie in uw services en het systeem laat me niet toe. Nu is het bedrag flink gestegen, maar nu heb ik de mogelijkheid niet omdat ik niet werk en de mogelijkheid niet heb. De brief heeft een geschreven systeemnummer: PPAWP/22CB409760. PV-nummer: AN.95.C1.926537/2022 als u accepteert dat ik u in termijnen betaal, dan accepteer ik dat, maar zo'n hoog bedrag is niet mogelijk. Nogmaals, ik merk op dat ik verschillende keren heb geprobeerd te betalen.
Hi Valentin
Zonet ben je via mail gecontacteerd ivm een antwoord op jouw opmerking. Mocht je verder nog vragen hebben, kan je deze via deze mailconversatie steeds stellen.
Hopend je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Mvg
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.