5 van de 11 door de overheid erkende sociale verzekeringsfondsen kiezen voor POM om meer betaalcomfort te bieden aan hun klanten bij de afrekening van hun sociale bijdragen. In navolging van Xerius, dat vorig najaar als eerste betalingen via POM introduceerde, gaan ook Liantis, Group S, Incozina en Multipen van start met de betaaloplossing.
Tijdig betalen om overheidsboetes te vermijden
Iedere zelfstandige in België dient op kwartaalbasis sociale bijdragen te betalen via het sociaal verzekeringsfonds waar hij of zij zich bij heeft aangesloten. Stiptheid is daarbij het ordewoord: bij laattijdige betaling rekent het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen namelijk pittige boetes aan. Per begonnen kwartaal is een verhoging verschuldigd van 3% op de onbetaalde bijdragen. Daar komt nog eens 7% bovenop indien er op het einde van het jaar nog bedragen openstaan.
‘Als sociaal verzekeringsfonds willen we onze klanten maximaal ondersteunen in hun administratieve verplichtingen. Met POM maken we het bijzonder eenvoudig om de periodieke betaling van de sociale bijdragen te voldoen en trachten we te voorkomen dat onze klanten met dergelijke boetes geconfronteerd worden’, zegt Peter Jacobs, directeur sociaal verzekeringsfonds bij Xerius.
‘Met de handige POM-betaalknop in onze digitale betaaluitnodigingen kunnen onze klanten namelijk snel, eenvoudig en in alle veiligheid de afrekeningen van hun sociale bijdragen regelen. De betaalgegevens zijn reeds vooraf ingevuld. Even doorklikken volstaat om de betaling uit te voeren.’
Met één druk op de knop op vervaldag betalen
‘Als Xerius-klant heb je bovendien de mogelijkheid om via POM de betaling op de vervaldag in te plannen. Dat kan je doen met één druk op de knop, na bevestiging van je rekeningnummer’, vult Tom Totté aan, mede-oprichter van POM.
‘Zo kan je het verschuldigde bedrag zonder veel moeite zo lang mogelijk op je rekening laten staan. 5 dagen voor de effectieve inning sturen we een herinnering zodat je indien nodig het saldo op je rekening nog kan aanvullen. Uiteraard kan je er ook voor kiezen om de betaling onmiddellijk uit te voeren via de integratie van POM met betaalproviders Bancontact en Klarna. Een betaling uitvoeren via POM is bovendien volledig gratis voor de betaler.’
Positieve reacties van zelfstandigen
De vereenvoudigde manier van betalen wordt zeer positief onthaald bij de klanten van Xerius. Zo blijkt uit een recente bevraging bij de zelfstandigen die in het vierde kwartaal van 2018 hun sociale bijdragen via POM betaalden. De gemiddelde tevredenheidsscore - op een schaal van 0 (verschrikkelijk) tot 5 (fantastisch) - was 4,25.
Een greep uit de reacties:
- "Super eenvoudig - geen kaartlezer & complexe bewerkingen meer nodig."
- "Heel goed en innovatief systeem! Heel blij mee!"
- "Snelle, makkelijke en correcte manier van betalen."
- "Heel toffe innovatie!"
- "We zijn zo enthousiast dat we beslist hebben om betalingen via POM ook aan te bieden aan de klanten van onze KMO!"
Ook voor klanten van Liantis, Group S, Incozina en Multipen
De voordelen van afrekeningen betalen via POM zijn ook de andere erkende sociale verzekeringsfondsen niet ontgaan. Zelfstandigen die aangesloten zijn bij Liantis kunnen via het klantenportaal vandaag reeds gebruik maken van de POM-betaalknop. In de komende maanden volgen integraties bij Group S, Incozina en Multipen, zodat ook hun klanten kunnen genieten van het betaalcomfort van POM voor de afrekening van hun sociale bijdragen.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.