Vorige maand maakte minister van Justitie Vincent Van Quickenborne bekend dat het dit jaar nog mogelijk wordt om zowel verkeersboetes als strafrechtelijke boetes in schijven te betalen. FOD Justitie maakt hiervoor gebruik van de digitale afbetalingsplannen van POM ✅.
Deze nieuwe betaalfunctionaliteit is vanaf vandaag online beschikbaar voor de betaling van strafrechtelijke boetes via het platform Just-on-web. Later dit jaar wordt dit ook mogelijk voor verkeersboetes, zowel bij een onmiddellijke inning door de politie als bij een minnelijke schikking van het parket (tot 3.000 euro).
De betaling kan gespreid worden over maximaal zes maanden, waarbij de burger zelf de maandelijkse vervaldag kiest. De afbetalingsplannen zijn ook vrij van interest.
"Zeker nu heel wat gezinnen te kampen hebben met stijgende energieprijzen is het extra zuur als er een verkeersboete in de bus valt. Justitie heeft daarom begrip voor mensen met betalingsmoeilijkheden", zegt minister Van Quickenborne.
Afbetalingsplan online aanvragen
Om een afbetalingsplan voor een boete aan te vragen, dienen burgers eerst online in te loggen via Just-on-web, ofwel met een digitale sleutel, zoals eID of itsme, ofwel met het systeemnummer en de identificatiecode die vermeld staan op de boete.
Op de overzichtspagina van de boete verschijnt de knop ‘Afbetalingsplan aanvragen’.
Vervolgens opent een webpagina waar de burger het aantal betaalschijven kan kiezen:
Aansluitend wordt een overzichtsscherm getoond met bedragen en vervaldata per schijf. De maandelijkse vervaldag kan nog gewijzigd worden, naargelang de voorkeur van de burger.
Automatische betalingen via Bancontact
Door middel van de betaling van de eerste schijf via Bancontact, gaat de burger akkoord om de volgende schijven automatisch te innen van de gebruikte Bancontact-kaart.
Dit wordt mogelijk gemaakt door de Bancontact-kaartgegevens bij te houden in een virtuele wallet.
Er is dus slechts 1 betaalactie vereist van de burger om de betaling van de overige schijven van het afbetalingsplan automatisch in te stellen.
De burger wordt via e-mail op de hoogte gehouden van de voortgang van het afbetalingsplan:
- Activatiebevestiging van automatische betaling van de overige schijven van het plan na een succesvolle betaling via Bancontact van de eerste schijf;
- Een reminder per schijf enkele dagen voor de geplande betaling van elke schijf (met de vraag om het saldo op de rekening aan te zuiveren indien nodig)
- Indien de automatische inning mislukt: een melding via e-mail dat een tweede poging om te innen ondernomen zal worden enkele dagen later.
De betaalstatus van het afbetalingsplan kan bovendien door de burger steeds in real-time geraadpleegd worden via Just-on-web.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.